Big Brother pe șosele pentru cei ce ”zboară prea jos” Big Brother pe șosele pentru cei ce ”zboară prea jos”
Adevărul este că murim pe șosele! E o certitudine crudă și hâdă a zilelor noastre. Pleci undeva cu gândul că rezolvi o problemă sau... Big Brother pe șosele pentru cei ce ”zboară prea jos”

Adevărul este că murim pe șosele! E o certitudine crudă și hâdă a zilelor noastre. Pleci undeva cu gândul că rezolvi o problemă sau pur și simplu exulți de bucurie că mergi în vacanță. Dar nu te mai întorci. Dacă ai familia cu tine, nu se mai întoarce, poate, nimeni. Ești atent, conduci prudent, îți iei toate măsurile de precauție dar vine un dement și te aruncă în eternitate în câteva secunde. Unul obosit sau băut sau fără carnet. Ori îmbibat de adrenalina diavolească a cailor putere și a inconștienței. Taie curbe, conduce cu viteză, nu-i pasă de nimic, depășește în zone fără nicio vizibilitate. Pentru el linia continuă, podul, tunelul, n-au nicio însemnătate. Sunt fleacuri, detalii. Nu-i pasă că într-un eventual eveniment provocat de el poate muri, la rândul său. Sau poate rămâne infirm pe viață. V-ați gândit, aceia dintre voi care vă  credeți stăpânii șoselelor, că, chiar dacă nu muriți, puteți să rămâneți toată viața într-un scaun cu rotile? Sau în pat? Pentru că despre posibilitatea să faceți aceste lucru altcuiva nici nu mai poate fi vorba. E tot un amănunt fără importanță pentru ”mușchiul” mașinilor voastre nărăvașe.

Dar, se moare sau se trece prin accidente grave și din cauza drumurilor. Lucrări nesemnalizate, tronsoane de drum nereabilitate, gropi, șanțuri, porțiuni nemarcate. Lipsa autostrăzilor, a drumurilor expres, a refugiilor, trasee esențiale pentru circulație, cum e Drumul European 70, care trec printr-o multitudine de localități, cu pericolele aferente. Pentru că și ca pieton poți fi oricând implicat într-un grav accident. Sigur, sunt multe motive, implicații, probleme, mai ales scuze din partea autorităților.

Așa că șoseaua românească a devenit o loterie, o ruletă rusească. E drept, nu poți pune un polițist pe fiecare tronson periculos de drum. Dar, ce ați spune de un program masiv, amplu, de supraveghere video? Ar fi atât de complicat să instalezi sisteme performante, așa cum au autostrăzile în țările dezvoltate? Există bani de la bugetul public, există bani europeni. Așa cum cheltuim pentru toate idioțeniile inutile, am putea face un efort să realizăm un ”păienjeniș” de rețele video. Imaginile surprinse ar putea constitui măcar un ajutor ca probe în instanță. Nu dăm lecții de drept dar putem umbla un pic și la legislație, în acest sens. Filmările unor asemenea camere omologate și autorizate pot arăta clar cine încalcă legea și cine e vinovat de accidente, de adevărate crime pe șosele. Ideea că anumite trasee sunt supravegheate video poate ”cuminți” pe mulți asemenea ”kings of the roads”, înainte de a încălca legea. Așa cum prezența unei mașini radar într-o anumită zonă mai multe zile la rând îți creează reflexul de a mai ridica piciorul de pe pedala de accelerație, chiar dacă echipajul nu se mai afla acolo, prezența camerelor video poate tăia din avântul celor care nu merg repede, ci ”zboară prea jos”.

Daniel Botgros

Daniel Botgros

Ziarist profesionist din 1990. Activitate jurnalistică la publicaţiile Tinerii, Timpul, Jurnalul Naţional, Evenimentul Zilei, Sud-Vestul, Măsura, Ziua de Vest. Redactor la televiziunea Terra Sat, redactor şi realizator de emisiuni la Radio România Reşiţa, realizator de emisiuni la Banat TV. Activităţi în domeniul PR. Autor a patru volume, de proză, reportaj şi eseu și al unui volum de jurnalism. Studii de jurnalism şi comunicare.

%d blogeri au apreciat: