Sindromul băncii agresoare Sindromul băncii agresoare
Pe cât par de salvatoare la prima vedere, pe atât de nocive se dovedesc uneori băncile, strivitorul sistem bancar mondial, o caracatiță care sufocă... Sindromul băncii agresoare

Pe cât par de salvatoare la prima vedere, pe atât de nocive se dovedesc uneori băncile, strivitorul sistem bancar mondial, o caracatiță care sufocă toate societățile, indiferent de gradul lor de dezvoltare. Băncile din România (că românești nu le prea poți spune) au adus toate metehnele din afară, întrecându-se în artificii care mai de care mai năucitoare care să le aducă profit. Pe o piață suprasaturată de oferte financiare, de la bănci – de la cea mai mică, la cea mai mare – dar și instituțiile financiare ”ofertele” curg literalmente. Specialiști în marketing găsesc elaborate slogane, modalități de prezentare tot mai alambicate sau, dimpotrivă, de o simplitate studiată, pentru a ajunge imediat la percepția clientului. Pentru că suntem, vrând-nevrând, o țară de clienți, din perspectiva bancară.

         Dar, în tot acest concert, care scapă de regulă de filtrul public, o cunoscută bancă din România, una dedicată, să spunem, comerțului, lansează un nou produs, evident fără a se consulta cu clienții. Emite automat extrase de cont, contra sumei de doi lei pe lună. Din tradiția bancară, știm că un extras de cont se oferă la cerere și nu în mod predefinit, așa cum constatăm că face banca respectivă. Pentru că există conturi și conturi. Conturi mai active, unde poate îți e de folos consultarea mai deasă a depozitului dar există și conturi bancare mai puțin dinamice. Cel mai la îndemână exemplu sunt conturile de pensii, acolo unde de regulă oamenii nu au alimentate decât sumele exacte ce provin din pensii. Am vorbit cu mai mulți pensionari care au obiceiul să ridice toți banii din cont în ziua în care le sunt alimentate conturile. Ei nu au nevoie de extras de cont și chiar înțeleg greu ce hărtie e aceea de la bancă. Intră în panică, nu știu cum să trateze ”produsul”. Pe extrasul de cont există un telefon unde poți dezactiva serviciul, dar numai titularul de cont are această posibilitate iar celor în vârstă li se pare chiar complicat să sune un robot, să apese diverse taste pentru a se conecta cu un operator. Și mai dificil le e să se deplaseze la bancă pentru a dezactiva personal acest serviciu. Iar dacă veți spune că doi lei pe lună nu e o sumă, calculați la zeci, poate sute de mii de beneficiari și o să vedeți ce iese. Dintr-un foc, un profit substanțial. Fără efort. Aceasta înseamnă o acumulare grobiană de capital. Fără prea multe explicații pentru clienți. S-ar putea ca banca să aibă argumentele ei dar, repet, de regulă, extrasul de cont se eliberează la cerere și nu se bagă pe gât nimănui.

         Nu este, din păcate, singura anomalie din sistemul bancar. Contracte cu clauze ascunse, dobânzi sufocante și alte asemenea avataruri fac din clienții băncilor uneori niște persoane profund nefericite.

DB        

Sursa foto: en.trend. az

Daniel Botgros

Daniel Botgros

Ziarist profesionist din 1990. Activitate jurnalistică la publicaţiile Tinerii, Timpul, Jurnalul Naţional, Evenimentul Zilei, Sud-Vestul, Măsura, Ziua de Vest. Redactor la televiziunea Terra Sat, redactor şi realizator de emisiuni la Radio România Reşiţa, realizator de emisiuni la Banat TV. Activităţi în domeniul PR. Autor a patru volume, de proză, reportaj şi eseu și al unui volum de jurnalism. Studii de jurnalism şi comunicare.

%d blogeri au apreciat: